Spring naar inhoud

Begraafplaats Hesselingen – Meppel

Begraafplaats van locatie
St. Stephanuskerk Meppel

Adres van de begraafplaats:
Hesselingen 10
7944 HR Meppel

In 1873 kreeg de St.Stephanusparochie in Meppel de beschikking over een eigen Rooms-Katholieke begraafplaats. Toen nog een eind buiten de stad gelegen, in de gemeente Staphorst.
Maar inmiddels, door de uitbreidingen van Meppel, een oase van rust binnen de grenzen van de stad, aan de rand van het park Hesselingen.

Het onderhoud van onze begraafplaats gebeurt geheel door vrijwilligers. Naast het reguliere onderhoud, zoals het maaien van het gras, het wieden van het onkruid en het snoeien van de struiken, hebben zij in de afgelopen jaren veel extra werk verzet:

• in 2011 en 2012 werd er een urnenmuur gebouwd,
  • er is electra aangelegd en
  • de hoofdpaden zijn verhard, waardoor de begraafplaats veel toegankelijker is geworden.
  • In 2018 is er een monumentje geplaatst voor alle doodgeboren of ongedoopte kinderen.
  • Daarnaast is de kapel volledig opgeknapt en voorzien van een klokkentorentje (met een klokje),
  • is er een asstrooiveld aangelegd en
  • is het toegangshek gerestaureerd en werden er nieuwe ornamenten geplaatst op de pilaren van de toegangspoort.

De mogelijkheid bestaat een graf, een urnengraf of een nis in de urnenmuur te reserveren.

Beheerder:
Kees Schiphouwer